How-to - Reisverslag uit Nepal, Nepal van Jeroen Hoogveld - WaarBenJij.nu How-to - Reisverslag uit Nepal, Nepal van Jeroen Hoogveld - WaarBenJij.nu

How-to

Door: Jeroen Hoogveld

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

17 April 2017 | Nepal, Nepal

Welkom bij de how-to-derde wereld.
Over het algemeen is het leven in de derde wereld niet makkelijk. Mensen zijn arm, kennen weinig hygiëne en hebben vooral heel weinig te doen!
Eigenlijk zijn deze mensen dus experts op het gebied van het doden van de tijd.
Vandaar deze how-to. Hoe je te gedragen als een local in een derde wereld land wanneer je je helemaal kapot verveeld.
We onderscheiden in deze how-to 3 verschillende activiteiten, te beginnen bij de befaamde Derde Wereld Houding.

De Derde wereldhouding.
Niet te missen en op elke straathoek zichtbaar. De Derde wereldhouding is een onmisbare fysieke houding van een persoon in de periferie. De neiging van deze mensen om deze houding uit te voeren is gigantisch. Iemand kan zomaar op straat lopen en ineens in de derde wereldhouding schieten.
Hoe ziet die houding er nou precies uit?
Men gaat hurken, plat op de voeten leunen en beide armen tussen zijn/haar benen wringen.
Soms gaat deze houding zelfs gepaard met een potje dobbelen, waarbij de handen van de persoon in kwestie zich nonchalant over een dobbelbord begeven. Men kan dit uren en zelfs dagen volhouden.

De één-arm leunbeweging.
Ten tweede bespreken we de één-arm leunbeweging, de één-arm in de volksmond.
In tegendeel tot de vorige beweging, staat, de persoon bij deze houding.
Men staat met beide (kapotte) slippers op de grond en pakt met de rechterarm, achter de rug langs, de bicep van de linkerarm vast.
Voor deze houding zijn van te voren wel wat eisen te stellen. Er moet een overhemd worden gedragen met een stoffige slim-fit spijkerbroek en daaronder, de eerder genoemde al dan niet kapotte, slippers.
*Niet vergeten te staren.

De watergooier
Niet zozeer een houding maar meer een activiteit.
Winkeleigenaren zijn hier erg fan van, mede om het verwijderen van stof van hun stoepje.
Het begint allemaal met een klein emmertje, zo een waar je vroeger als kind meespeelde in de zandbak.
Dit emmertje wordt gevuld waarna er water uit wordt gesmeten. Dit wordt niet zo klakkeloos gedaan. Er komt techniek bij kijken.
Er wordt hard met het emmertje gesmeten zodat een platte straal water de grond raakt en deze in een spat, schoon spoelt. Het lijkt op de straal die wordt gemaakt wanneer je een van je vingers in het gat van de tuinslang stopt.
Pas op voor natte voeten bij passanten.

*Wanneer je een van deze activiteiten uitvoert, denk er dan aan dat ook de lokale bevolking niet wil dat jij je kleed als één van hun. Hoe doe ik dat dan? Door geen wijde gekleurde hippiebroeken te dragen (zeker als man niet) en geen poep en kralen in je dreadlocks te rijgen. Wil je dit wel?
Ga dan maar vuur spuwen en je veel te dunne hond aaien.


  • 20 April 2017 - 08:03

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Ik begrijp deze blog niet helemaal: is het cynisch, sarcastisch of juist kritisch? Je weet dat deze mensen dit gedrag niet vertonen omdat ze het zo leuk vinden? Ik hoor er graag meer over van jou.
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 09 Mei 2017 - 15:50

    Jeroen Hoogveld:

    Hallo Kees-Jan,

    Ik bedoel dit juist sarcastisch. Ik weet dat deze mensen geen keuze hebben hierin. Ik kies er voor om sarcastisch te zijn, dit betekend niet dat ik bepaalde zaken niet serieus neem. Ik denk dat dit mijn manier is om met alle ellende, armoede etc. om te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Nepal

Mijn eerste reis

Amsterdam-Oman
Oman-Kathmandu

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2017

Een afsluiting

05 Juni 2017

Lumbini

09 Mei 2017

Muurtje witten

17 April 2017

How-to

04 Maart 2017

The Bamboo Bar.
Jeroen

Namaste kijkbuiskinderen! In deze blog worden mijn ervaringen in Nepal beschreven. Samen met mijn favoriete albino, Tim Sutmuller, zal ik 3 maanden door Nepal trekken om de geschiedenis en cultuur op camera vast te leggen. Groetjes

Actief sinds 10 Jan. 2017
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 7366

Voorgaande reizen:

31 Januari 2017 - 01 Februari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: