Muurtje witten - Reisverslag uit Nepal, Nepal van Jeroen Hoogveld - WaarBenJij.nu Muurtje witten - Reisverslag uit Nepal, Nepal van Jeroen Hoogveld - WaarBenJij.nu

Muurtje witten

Door: Jeroen Hoogveld

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

09 Mei 2017 | Nepal, Nepal



Muurtje witten

Omdat onze film helemaal af was en wij nog genoeg tijd over hadden, wilde Tim en ik graag nog andere activiteiten voor de Maya Foundation gaan doen. We zaten er aan te denken om mee te helpen met de bouw van een nieuwe school maar omdat dit erg veel tijd in beslag zou nemen, ging dit niet door.
We hoorden dat er nog een school geschilderd moest worden in de bergen. Dit leek ons goed te doen in de tijd de we nog hadden. Dus bepakt en bezakt vertrokken wij ‘S ochtends met de boemelbus de bergen in. Het was niet slim of vlak van te voren een bordje Chilly Chicken Momo’s te veroberen. Dit pittig gefrituurde deeghapje met kern van kip dient meestal als avondeten maar op deze zonnige morgen was het een uitstekend ontbijt. Tenminste, tot dat ik de bus in ging. tijdens de rit werden de dumplings door mijn buik gejongleerd.
Na ongeveer een uur kwamen wij aan op onze bestemming in het dorpje Toulaket. We stopte direct voor de onbeschilderde school, waar wij werden ontvangen door onze mede-vrijwilliger Heleen.
We zagen dat er veel werk te doen was. De vrijwilligers wilden eigenlijk direct aan het werk gaan maar de Nepalese directeur van de school kwam met het volgende: “Laten we het op de Nepalese manier doen, vandaag gaan we kijken naar de muren, morgen plannen maken en overmorgen beginnen”.
“Ja hallo”, dacht ik, dat gaan we dus niet doen. Gelukkig viel Heleen mij bij en zei ze: “Nee we gaan het op de Nederlandse manier doen”. Direct beginnen dus!
De rollers werden ondergedompeld in de verf en het rollen kon beginnen. Maar niet voordat de gehele muur nat werd gemaakt. Waarom? Ik weet het ook niet! Volgens de directeur kon hierdoor de muur beter gewit worden. Maar tijdens het verven liep alle verf naar beneden. Bezwaard keek ik hoe de verf van de muur af droop en op de vloer terecht kwam. Er lag geen bedekking op de vloer, geen kranten of plastic. Ik keek naar de directeur en trok een paniekerig gezicht. Toen zei hij: “Ah don’t worry, it’s memory”. Die Nepalezen toch.
Na ongeveer 4 uur hadden we de gehele eerste verdieping geschilderd. Tevreden keken we naar het resultaat. Het was fijn om iets met onze handen voor het land te doen. Dit gaf mij een voldaan gevoel. Ik zag aan de reactie van de directeur dat hij er erg blij mee was.
Die nacht sliepen we in het gastgezin van Heleen. We kregen een lekker bordje Dal Bhat en vielen bijna tevreden in slaap. Niet voordat we onze grote vriend, onderaan op de foto, zagen rondbanjeren over onze kleren.



  • 11 Mei 2017 - 14:51

    Kees-Jan:

    Mooi verhaal over cultuurverschillen maar ook mooi dat jullie dit überhaupt doen! Het voelt beslist goed na afloop of niet? :-)
    groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Nepal

Mijn eerste reis

Amsterdam-Oman
Oman-Kathmandu

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2017

Een afsluiting

05 Juni 2017

Lumbini

09 Mei 2017

Muurtje witten

17 April 2017

How-to

04 Maart 2017

The Bamboo Bar.
Jeroen

Namaste kijkbuiskinderen! In deze blog worden mijn ervaringen in Nepal beschreven. Samen met mijn favoriete albino, Tim Sutmuller, zal ik 3 maanden door Nepal trekken om de geschiedenis en cultuur op camera vast te leggen. Groetjes

Actief sinds 10 Jan. 2017
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 7361

Voorgaande reizen:

31 Januari 2017 - 01 Februari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: